"עיון בתנ"ך – בגישת 'דרך הסמל'"התנ"ך השפיע בצורה עמוקה ביותר על עולמנו.
בקורס נתמקד בעובדה כי התנ"ך מדבר אלינו גם באמצעות הסמלים שבו,
הקוראים לנו באופן חי ומתחדש - לשים לב. לסמלים יש כח של חיבור - לכל אדם באשר הוא.
ניווכח כי יש שיטתיות בדרך הצגת הסמלים, שבסיסה הוא בהופעתם כצמד של ניגודים.
השיטה מתמקדת בעיון במתח הנוצר בין הניגודים, ולא בכל סמל כשלעצמו.
נעמוד על כך כי מתוך כך משתקף תהליך, ולא רק נקודות נפרדות, דבר שיתן לנו תובנות לחיינו.
נגלה גם, כי בלב כל סיפור יש נקודה, שבה הכתוב עצמו אומר:
עזבו את הסמל, אל תחזיקו בו, הוא אינו העיקר. העיקר שדרכו הבנתם משהו, על החיים, על עצמכם...
לעומת פרשנות, שבאה ליישב, ב'דרך הסמל' השאלה היא החשובה, ואת התשובות - עדיף שהמעיין ימצא בעצמו, לעצמו.
נעגן את הדברים בהגותם של אנשי רוח, שעסקו בתפקידו של הסמל בתרבותנו:
פילון; ק. יונג; א. קסירר; ק. לוי-שטראוס; רש"ר הירש, ועוד.
ניגע, מתוך ההקשר הרחב של הנושא, גם בשאלות מקיפות יותר, כגון: משמעותו של התנ"ך לחיינו;
התהליכים שעברו על היהדות מאז ימי התנ"ך ועד היום.
לאורך השנה נשלב גם מבט מחדש על ארועי לוח השנה, מתוך ההקשר של 'דרך הסמל'.
מתכונת:
פגישה שבועית של שעה וחצי.
קהל יעד: אוהבי תנ"ך, לא נדרש ידע
דרישת סף: ראש פתוח
מנחה: מאיר חרמון, מרצה וותיק לקהלים מגוונים, מנחה חוגי תנ"ך, מחבר הספרים
"סמלים בתנ"ך, עיון בתנ"ך בדרך הסמל". ראובני,2012.
"דרך הניגודים בפשט המקרא". ניב 2021.
M.A. במחשבת ישראל ומדע הדתות באוניברסיטה העברית; למד גם בהרווארד; היה שליח חינוכי של הסוכנות היהודית ועוסק גם בנגרות.
לפרטים: מאיר 050-7600904 , meirh77@zahav.net.il
הרחבה בנושאי 'דרך הסמל' באתר: www.symbolpath.co.il
נושאי הלימוד:
1. נקודות המפנה בתהליך ההעצמה האישי של יעקב: מעוקב ובורח – למנהיג ומוביל, תהליך המגולם בפסוק
"במקלי עברתי... ועתה הייתי". המעקב המדוקדק בפרטים של הכתוב ייתן השראה לחיינו.
2. משה רבנו. קווים לתכונותיו ולהתפתחותו של מנהיג, מתוך מעקב אחר מטהו:
מעמד המינוי. החל מהשאלה המוזרה "מה זה בידך?" המנוסה של משה ממטהו שלו, וההתגברות.
10 המכות, 'מטה' מול 'יד': הסתמכות על אמצעים חיצוניים מול הכוח הפנימי.
3. דוד וגולית מול בלעם ואתונו: השוואה 'לא מקובלת', שנובעת מיסוד משותף בתיאורים: חרב מול מקל.
4. פרשת ציצית: תהליך ההתפתחות הרוחנית המוצע לאדם. מ'כנף הבגד' ועד 'פתיל תכלת'
5. המלח. תפקידו הייחודי בתנ"ך כמכיל זוגות ניגודים בו עצמו. גם חורבן וגם תנאי לקורבן.
6: נושאים פתוחים, ע"פ בחירת המשתתפים, לאור הנלמד עד כה.
למשל: שופר ויובל; בית-אוהל-סוכה; ה'ריצה'; היונה; המספר עשר בתנ"ך; מחזוריות השבע.
7. השבת. האם היא סמל? איך ניתן להבין יותר לעומק: מהי שבת? - מחזוריות ה-7 כספירלה.
8. "הקשת בענן". לא רק מיקום פיסיקלי, אלא יסוד רעיוני.
9. הנשר והנחש – כלים להתמודדות עם מצבי קונפליקט
10. תפקיד החיות כסמלים מורי דרך לאדם. מהבריאה ועד אחרית הימים. מבט חדש ופורה.
11. התנינים הגדולים בפרק א' בבראשית. מיהם, ולשם מה הם נטועים שם?
12. על משמעות העיקרון "שנים מקרא ואחד תרגום". וכן, עיון מחודש ומרתק בבראשית פרק א'. ועוד...