וארא

השאלה הרטורית, שהופנתה למשה במעמד מינויו לשליחות, במעמד הסנה "מַה זֶּה בְיָדֶךָ"? יחד עם התשובה: "וַיֹּאמֶר- מַטֶּה" – משרטטות יחד את האתגר שילווה את משה לאורך מנהיגותו: תהליך של מעבר מהסתמכות על כוחות שמבחוץ (שמיוצגים ב"מטה") - להסתמכות על כוחותיו שלו (המיוצגים ב"יד"), כמייצג וכשליח האל. 

ואכן, בסיומו של התהליך, כשמשה מעד מול הסלע והשתמש במטה במקום בדיבור, נאמר לו כי לא עמד במשימה, שהיא "לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר כ 12). המתח שבין זוג הניגודים "מטה – יד", הנחשף תוך מעקב אחר שניהם לאורך עשר המכות, מתאר-משרטט שלבים בתהליך. 

כדאי לעקוב אחר הניואנסים לאורך כל המכות, אך נתמקד בחמשת האחרונות. חמשת הראשונות לא בוצעו על ידי משה. שלוש על ידי אהרן, הרביעית והחמישית על ידי  ה'. 

במכה הששית, השחין, היתה תפנית. ההוראה היתה לא להשתמש כלל במטה, אלא: "וַיֹּאמֶר י-ה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן, קְחוּ לָכֶם מְלֹא חָפְנֵיכֶם פִּיחַ כִּבְשָׁן". ההוראה היתה למשה ולאהרן כאחד, ובפועל: "וּזְרָקוֹ מֹשֶׁה הַשָּׁמַיְמָה, לְעֵינֵי פַרְעֹה". זו התפנית. 

במכות השביעית ועד התשיעית, ההוראה למשה היתה אחידה: "נְטֵה אֶת יָדְךָ". אבל, בשתי הראשונות - "וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת מַטֵּהוּ". רק בתשיעית, החושך – "וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַשָּׁמָיִם, וַיְהִי חֹשֶׁךְ אֲפֵלָה". 

בתוך כך, נקודה מעניינת היא, שבמכה השביעית והשמינית, אחרי שמשה נטה מטהו – הפעולה נעשית ע"י הקב"ה, ואילו בתשיעית – עיניכם רואות את הניסוח בפסוק. 

מכת בכורות, העשירית, נעשתה כידוע לא על ידי מלאך ולא על ידי שליח.

להשלמת התמונה, בחציית ים סוף נאמר למשה: "וְאַתָּה הָרֵם אֶת מַטְּךָ, וּנְטֵה אֶת יָדְךָ עַל הַיָּם וּבְקָעֵהוּ" (יד 16). ומשה בחר: "וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם". ואז, בחזרת הים לאיתנו – ההוראה וגם הפעולה היו "וַיֹּאמֶר י-ה אֶל מֹשֶׁה נְטֵה אֶת יָדְךָ עַל הַיָּם ... - וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם". 

בתוך התיאור הרגיל של עשרת המכות, כניסה לניאונסים של התיאור – מעלה התרחשות תהליכית, של התמודדות משה עם משימתו-שליחותו. אתגר שהתחיל כבר במעמד הסנה, במטה-נחש, שמשה ברח מפניו, ולמרות זאת נשמע להכוונה "שְׁלַח יָדְךָ וֶאֱחֹז בִּזְנָבוֹ". 

דומה שכל אחד מאיתנו עשוי לשאוב השראה והנחייה ממעקב-עיון זה בפסוקים. 

הרחבת הנושא נמצאת בספר "סמלים במקרא. עיון בתנ"ך בדרך הסמל. המקל – המטה". בפרק "משה והמטה". ראובני 2012.