1. קורס שנתי : "עיון בתנ"ך בדרך הסמל"
2. סדנא: התמודדות עם קונפליקטים  בהשראת סמלים בתנ"ך.


1. "עיון בתנ"ך – דרך הסמל",
קורסים מחדשים ומאתגרים 

 (פתוחים לבקשות לקורסים במקומות נוספים, במידה ויש התארגנות מקומית לכך, גם בבית פרטי)
התנ"ך השפיע בצורה עמוקה ביותר על עולמנו.
בקורס נתמקד בעובדה כי התנ"ך מדבר אלינו גם באמצעות הסמלים שבו,
הקוראים לנו באופן חי ומתחדש - לשים לב. לסמלים יש כח של חיבור לכל אדם באשר הוא.

ניווכח כי יש שיטתיות בדרך הצגת הסמלים, שבסיסה הוא בהופעתם כצמד של ניגודים.
השיטה מתמקדת במתח הנוצר בין הניגודים, ולא בכל סמל כשלעצמו.
כשנחשוף את השיטתיות יהיה בידינו כלי נוסף לעיון בתנ"ך.  
נעמוד על כך כי מתוך כך משתקף תהליך, ולא רק נקודות נפרדות, דבר שיתן לנו תובנות לחיינו.  
נגלה גם, כי בלב כל סיפור יש נקודה, שבה הכתוב עצמו אומר:
עזבו את הסמל, אל תחזיקו בו, הוא אינו העיקר.
העיקר שדרכו הבנתם משהו, על החיים, על עצמכם...

נעגן את הדברים בהגותם של אנשי רוח, שעסקו בתפקידו של הסמל בתרבותנו:  
פילון;  ק. יונג;  א. קסירר;  ק. לוי-שטראוס;  רש"ר הירש, ועוד.
ניגע, מתוך ההקשר הרחב של הנושא, גם בשאלות מקיפות יותר,
ובתהליכים שעברו על היהדות מאז ימי התנ"ך ועד היום.

לאורך השנה נשלב גם מבט מחדש על ארועי לוח השנה, מתוך ההקשר של 'דרך הסמל'.

 
מכון "דרך הסמל" להתחדשות יהודית. הוקם על ידי מאיר חרמון בסיוע צוות חשיבה.
התמקדות בגישה רעננה לעיון בתנ"ך,
והמגמה היא ליצור שיח סביב מקום התנ"ך ביהדות, מתוך התמקדות בכתוב התנ"כי עצמו.

מתכונת
     פגישה שבועית של שעה וחצי.

המועדים:   
     ברחובות: ימי ששי, 11.00 - 12.30, החל מנובמבר 2017
                   במדור ללימודי חוץ של האוניברסיטה העברית, שלוחת רחובות.
                   קישור לידיעון של המדור ברחובות:  
http://en.calameo.com/read/004413932947e6ae143c4     
                   הערה למורים בעניני גמול השתלמות: יש לפנות לצוות המדור.
     בירושלים:  ימי חמישי, 18.00 - 19.30
                    בית שמואל. סמסטר אביב, מרץ 2018
                    קישור לידיעון של בית שמואלhttp://www.beitshmuel.co.il/Assets/courses/kursim_2017_s.pdf
                           המידע על קורס 'דרך הסמל' בעמוד 32-33.
                     הערה: הקורס מתוכנן לסמסטר אביב. אך במידה ויהיו מספיק נרשמים הקורס ייפתח גם בסתיו, תחילת נובמבר 2017. צרו קשר (בעמוד השער).


    כאמור, ניתן לפתוח קורסים באזורים נוספים, בהתארגנות של 12 משתתפים לפחות. לפרטים צרו קשר. 

קהל יעד:  אוהבי תנ"ך, לא נדרש ידע
דרישת סף:        ראש פתוח

מנחה:  מאיר חרמון, מרצה וותיק לקהלים מגוונים, מנחה חוגי תנ"ך, מחבר הספר "סמלים בתנ"ך, עיון בתנ"ך בדרך הסמל". ראובני,2012. 
  M.A.  במחשבת ישראל ומדע הדתות באוניברסיטה העברית; למד גם בהרווארד; היה שליח חינוכי של הסוכנות היהודית ועוסק גם בנגרות.
לפרטים והרשמה: מאיר 050-7600904 , meirh77@zahav.net.il
                הרחבה בנושאי 'דרך הסמל' באתר: www.symbolpath.co.il

 
נושאי הלימוד:
1. נקודות המפנה בתהליך ההעצמה האישי של יעקב: מעוקב ובורח – למנהיג ומוביל, תהליך   המגולם בפסוק  
 "במקלי עברתי... ועתה הייתי". המעקב המדוקדק בפרטים של הכתוב ייתן השראה לחיינו.
2. משה רבנו. קווים לתכונותיו ולהתפתחותו של מנהיג, מתוך מעקב אחר מטהו:                               
       מעמד המינוי. החל מהשאלה המוזרה "מה זה בידך?" המנוסה של משה ממטהו שלו, וההתגברות.        
       10 המכות, 'מטה' מול 'יד': הסתמכות על אמצעים חיצוניים מול הכוח הפנימי.
3. דוד וגולית מול בלעם ואתונו:  השוואה 'לא מקובלת', שנובעת מיסוד משותף בתיאורים: חרב מול מקל.
4. פרשת ציצית: תהליך ההתפתחות הרוחנית המוצע לאדם. מ'כנף הבגד' ועד 'פתיל תכלת'
5. המלח. תפקידו הייחודי בתנ"ך כמכיל זוגות ניגודים בו עצמו. גם חורבן וגם  תנאי לקורבן.
6:  נושאים פתוחים, ע"פ בחירת המשתתפים, לאור הנלמד עד כה.
אחרי הכרות עם העקרונות והכלים של 'דרך הסמל', ויישומם בסמלי תנ"ך– ניתן לפתוח את הדיון לסמל שייבחר ע"י המשתתפים.
למשל: שופר ויובל; סוכה; ה'ריצה'; היונה; המספר עשר בתנ"ך; מחזוריות השבע.
7. השבת. האם היא סמל?  איך ניתן להבין יותר לעומק: מהי שבת? -  מחזוריות ה-7 כספירלה.
8. "הקשת בענן". לא רק מיקום פיסיקלי, אלא יסוד רעיוני.
9. הנשר והנחש – כלים להתמודדות עם מצבי קונפליקט
10. תפקיד החיות כסמלים מורי דרך לאדם. מהבריאה ועד אחרית הימים. מבט חדש ופורה.
11. התנינים הגדולים בפרק א' בבראשית. מיהם, ולשם מה הם שם?
12. על משמעות העיקרון "שנים מקרא ואחד תרגום". וכן, עיון מחודש ומרתק בבראשית פרק א'.  ועוד...
 

תועלת: הנושאים שיעלו בקורס ינגישו את התנ"ך מחדש, באור רענן, ויעשירו את המבט על החיים בכלל.
 
המלצות:  יוני 2016
1. בשנה האחרונה השתתפתי בקורס בשם "תנ"ך על פי תורת הסמלים" שהועבר במסגרת תוכנית לימודי בוקר "אל גיל" בבית יהודית - מינהל קהילתי "גינות העיר".
 
חומר הקורס הביא אצלי לראיית הטכסט התנכי מנקודות מבט חדשות, וההרצאות שניתנו תוך שיתוף ועידוד הלומדים, תרמו למעורבותם ולהגברת העניין בחומר הלימוד, ולהבנה עמוקה יותר.  תמר
 
2. נהניתי מאוד מהשיעורים והצטערתי כל פעם כשלא יכולתי להגיע.
השיעורים היו מעניינים מאוד ותרמו לי רבות. הם העמיקו את ההבנה שלי והוסיפו לי נקודת מבט שלא הייתה לי לפני כן. נוסף לי רובד נוסף, גבוה יותר ומעמיק יותר להבנת התנ"ך. נראה לי שאני רואה כעת בעיניים "חכמות יותר".
נחשפתי לדרך הסמל ולשיטתיות בהן פועלים הסמלים. והמסר של מה שמתהווה בין הניגודיות שבין שני הסמלים. הניגודים שכל אחד עומד בפני עצמו אבל יש חשיבות לאינטראקציה ביניהם, וקיום האחד תלוי בשני, וכל אחד מהם עוזר להבין את השני. והחשוב הוא שזה נותן לנו תובנות לגבי החיים שלנו. ומאיר הדגיש את החיבור שאנחנו יכולים לעשות מהתובנות האלו לחיים שלנו. וזו נקודה ראייה שאני בהחלט אקח איתי  בהמשך.
אהבתי את הדרך שבה מאיר העביר את השיעורים, את השיח שהתפתח בשיעור והחשיבה המשותפת כשכל אחד הוסיף מעצמו.
זה בהחלט קורס אחר שונה ומיוחד במינו. ואני ממליצה עליו בכל פה.
אביבה
 
3. כאשר נרשמתי לקורס "תנ"ך עפ"י תורת הסמלים" הכרתי כבר סמל מקראי. שנים רבות עבדתי בבית הספר לרפואה והכרתי את הנחש המתלפף על הלפיד הצמוד לאות א של האוניברסיטה וכן מהווה את סימלם של הרוקחים.  היה לי גם מפגש יומיומי עם הנחש הצמוד לימינו של ספר, שכן זהו סימלה של הספריה הרפואית שבה עבדתי. חשבתי שהקורס יעסוק בנחש ובסמלים דומים לו.
אבל כשהגעתי לשיעור התברר לי שתורת הסמלים היא מבט חדש ובלתי מוכר לי של התנ"ך. זוית ראייה מיוחדת במינה  על צמדים של סמלים, ניגודים שיש בהם מתח ולאחר שהם ממלאים את יעודם הם נעלמים. ראינו דוגמאות  רבות לכך בכיתה.
קראתי את ספרך "עיון בתנ"ך בדרך הסמל" - על המקל והמטה. נהניתי מהדרך שבה אתה מציג את הרעיון לאורך המקרא. וכן גם את ההשוואות הרוחביות (בין יעקב ודוד, בלעם ודוד, יעקב משה ואהרון)
אני מקווה שתמשיך להוציא ספרים על סמלים נוספים.
עדנה
 

 


                          
   2.    סדנא ייחודית נסיונית:  
                 "התנ"ך מדבר אלי":                                                 
              התמודדות עם קונפליקטים –
                        בהשראת סמלים בתנ"ך.

  
          מנחה:   מאיר חרמון. מ.א. האוניברסיטה העברית והרווארד.
                         מחבר הספר "סמלים בתנ"ך, עיון בתנ"ך בדרך הסמל'.
                         מרצה בנושאי יהדות, שליח חינוכי לשעבר של הסוכנות היהודית.

              על המועד והמיקום של הסדנא הבאה תבוא הודעה.
            ניתן להזמין סדנאות לקבוצות מאורגנות.


    12-18  משתתפים/ות. 5 מפגשים.
    עלות לסדנא הנסיונית:  300 ₪. בן זוג/חבר 200 ₪.
    הרשמה מוקדמת. מספר המקומות מוגבל.
לפרטים ולהרשמה:       מאיר     050-7600904 meirh77@zahav.net.il
 
       למי מיועדת הסדנא      
לכל מי שמרגיש שהחיים קצת 'תקועים', שענינים קטנים הופכים למצוקות גדולות.
למי שקשה לו להגיע להחלטות, אפילו בשאלות פשוטות.

       איזה כלים אקבל בסדנא
נעמוד על ההבדל בין דילמות פשוטות – לבין קונפליקטים, שאני מסתבך בהם.
להבין במבט רחב יותר, מבט של נשר בשמים ולא של נחש מתפתל בעפר.
הסמלים שבתנ"ך קוראים לחיפוש משמעות שמדברת אלי, שמשקפת את המורכבות
של חיי, ומצביעה על כיוון מעשי. להתנהל בחיים בדוגמת המלח המתבל את הלחם.  

       מה זה יעזור
החדשות הרעות הן שהקונפליקטים הם חלק בלתי נפרד מהחיים.
החדשות הטובות –  שההעצמה היא דווקא דרך ההתמודדות עם הקונפליקטים,
וכדאי לי מאוד לקבל כלים להבין את התהליך, כשהמושכות בידי.

רוצים להתיעץ?  לשאול שאלות?
אל תהססו!   התקשרו  050-7600904   - מאיר

                                                                                                       היכנסו לתשלום מאובטח

 
 
+ שלח משוב